Vecka 12-13 (v 50-51 december 2012)

Magen växer och jag har gått upp 2,5 kg. Det spänner mycket i magen på eftermiddagar och kvällar och det känns hur den töjer ut sig.  Mage13dec

12 december var jag till barnmorskan igen. Det blev lite mer hälsoprat, vägning, urinprov och så fick jag svar på proverna. Alla mina värden var bra. Järnvärdet var väldigt högt så jag behöver absolut inga tillskott. Det känns skönt för ofta kan man få järnbrist och bli trött av det istället. Jag var även till läkaren och blev sjukskriven på halvtid en månad till.

19 december var det dags för KUB-test. Blodprovet tog jag samtidigt som de andra proverna så nu var det dags för ultraljudet. Det var både nervöst och spännande. Tänk om det är tvillingar och tänk om det är hög risk för Downssyndrom. Det visade sig vara EN pigg liten bebis med låg risk för Downssyndrom och en envis liten en. Hon mätte huvudet och nacken, men den ville inte lägga sig i någon bra position för henne att kunna mäta nacken, så det tog sin lilla tid. Först stog den upp och viftade lite med armarna, sen tryckte hon runt på min mage för att få den att lägga sig men den vände rumpan mot och snurrade runt och hade sig. Jag fick vända mig från sida till sida och gå upp och gå lite för att det skulle vända på sig, men ville inte så vi fick ta en paus på 15 min. Jag skulle dricka vatten så att urinblåsan fylldes och bebisen kom upp lite och sen gick det bra, men det tog en timme. Barnmorskan tyckte det var ett bra tecken att den var pigg och envis, för då är den frisk …lilla bebben Ler

Ultralj1

Det var det häftigaste vi har varit med om att se det lilla livet skutta omkring där inne. Världens bästa film fick vi titta på Ler Nu längtar vi till rutinultraljudet i v 18-20 när vi får se den igen och få reda på vad det är för kön, för det vill vi veta.

Kommentera

