Vecka 16 (v 2 januari 2013)

Idag är första dagen i v 16. Tidigt i morse vaknade jag av en obehaglig rörelse i magen. Den upprepades på samma ställe flera gånger. Kan det vara så att jag kände bebisens sparkar redan? Lite tidigt för en förstföderska, men det är ju en liten vilde där inne. Den kändes ingenting utanpå magen, utan bara där inne. Annars är det tydligen vanligast att man börjar känna rörelserna i v 18-20, men har man fått barn tidigare kan man känna dem redan i v 15. Som bebis skuttade runt på ultraljudet så kanske det inte är konstigt om jag känner den redan BlinkarKorvgryta

Under två dagar förra veckan så var jag inte lika hungrig som vanligt. Jag åt bara två portioner mat och jag brukar äta fyra under hela dagen. Fast det kändes på kvällen, för då blev jag lite trött, kände mig smågrinig och lite yr, så jag tvingade i mig lite mer mat fast jag inte kände mig hungrig. I förrgår gjorde jag korvgryta med rotfrukter. En STOR proppfull kastrull. Å, vad gott det var! Igår hade jag ätit upp allt helt själv, så då behövde jag inte oroa mig för aptiten längre Ler med tungan ute  Igår åt jag sju portioner och jag måste nog göra mer idag.

Jag har inte haft cravings efter något speciellt. Päron är gott och ibland har jag ätit 6 st om dagen, men det är inget jag MÅSTE ha. Jag äter alltid 1-2 päron om dagen, men jag dör inte om jag inte får det. Däremot kan jag bli jättesugen på någon maträtt, som nu med korvgrytan. Sen kan jag äta det flera gånger om dagen i flera dagar. I början av förra veckan år jag hemmagjord kycklingsallad med pasta i flera dagar. Annars är det ju kul med lite variation på maten, men just nu skulle jag kunna leva på korvgryta. Man ska ju egentligen äta efter kostcirkeln och fisk 2-3 gånger i veckan osv. Jag äter inte så mycket fisk annars heller och jag bryr mig inte så mycket om att variera maten, så länge det är något så när nyttigt och jag får i mig mat. Jag försöker få i mig både kött, kolhydrater och grönsaker. Alla mina värden var ju bra, så så illa äter jag nog inte. Sen äter jag självklart inte sånt som livsmedelsverket rekommenderar att man inte ska äta för att det kan skada barnet.

Kommentera

