Foglossning och babysaker

Den eländes foglossningen har blivit värre under den senaste veckan. Innan dess hade jag inte ont så länge jag tog det lugnt. Då kände jag mig mest stel och fick ont om jag gjorde minsta lilla för mycket. Nu har jag ont fast jag inte har gjort något speciellt. Tidigt på mornarna har jag vaknat och haft ont och då har inte kudden mellan knäna hjälpt. Några nätter har det varit bättre. När jag har ont så spänner jag mig och då får jag ont i ryggen också, så jag kan inte stå stilla längre stunder eller sitta på en hård stol. Kontorsstolen går an, för den är lite mjukare och ryggstödet är lite fjädrande, men soffan är bäst. Igår var jag till läkaren igen och fick förlängd sjukskrivning 50% t.o.m. 12/2. 21/1 ska jag till sjukgymnasten och hjälper inte det så kommer jag bli sjukskriven en längre period sedan. Ev. ända fram till förlossningen. Det känns hattigt att behöva gå till läkaren en gång i månaden när jag inte blir bättre och de inte kan hjälpa mig, så det blir skönare om jag slipper det sen.

Jag har skrivit en lista på saker vi behöver köpa innan bebis kommer. Har kollat på olika forum vad andra har varit i behov av. Men det som känns viktigt att ha innan är:

  • Barnvagn (med tillbehör: regnskydd, skötväska)
  • Babyskydd (bilstol)
  • Babysitter (kan ev. köpas senare)

Hygien:

  • Badbalja
  • Blöjor
  • Tvättlappar
  • ”Spy handdukar”
  • Hud lotion
  • Våtservetter
  • Febertermometer

Till spjälsängen:

  • Madrass
  • Täcke
  • Kudde
  • Lakan x2
  • Spjälskydd
  • Filt

Kläder:

  • Bodys (vi har två i strl 50-56 och en i strl 62)
  • Byxor
  • Strumpor
  • Mössa
  • Ev. något varmare klädesplagg (går att köpa sen om det är jättevarmt ute)BrioHappy

Nu kommer ju bebis mitt i sommaren så tjockare kläder köper vi sedan. Barnvagnen kommer bli en begagnad Brio Happy. Har kollat runt lite och den är lätt att köra i terräng och snö (bra när man bor i skogen) och så tar den liten plats när man fäller ihop den då hjulen viks in under. Det blir en med separat ligg- och sittdel. Oftast är sittdelen med när man köper begagnat, annars kan vi köpa den senare. Den kostar 3500:- som ny med liggdel (sittdelen 1700:- ), så det går att hitta bra begagnade för under 2000:- inkl. sittdel. Babyskydd (bilstol) funderar vi på och det lutade åt en BeSafe iZi Sleep. Fått bra betyg i tester och är säker, MEN nu läste jag att många tycker att den är tung. Den väger tydligen runt 8 kg, så det blir lite drygt att bära på med en bebis i som växer. Brio primo tittade vi lite på eftersom vi ska ha en Brio barnvagn och denna går att sätta fast i chassit så man slipper bära. Den är liten och lätt, men nackdelen är att många p.g.a. det har fått byta redan efter 4-5 månader då dom vuxit ur den. Känns som lite mycket pengar att lägga ut när den används så kort tid. Så nu får vi klura lite till. Vi har ju ett tag på oss. Det blir iaf en begagnad det med och gärna med ISOFIX fäste så man bara kan “klicka” fast och loss den ur bilen istället för att krångla med att sätta fast den med bilbältet.

BabyBeanbagBabysitter funderar vi på en Baby Beanbag (saccosäck). Mest för att vi kan ställa upp den på soffan och bebis kan ligga stadigare själv och är fastspänd. Visst kan man ha en filt på golvet, men jag vill att våra hundar ska vänja sig lite först även om dom är snälla med barn. Bullmastiffen Thor har en förmåga att dregla ner allt och även människor och små bebisar, så då är det bra att kunna ställa upp den på soffan om det behövs och även kunna ha den på golvet. Självklart kommer jag ha stenkoll på bebis och hundar ändå, men det underlättar lite. Dom flesta “säckarna” är ganska dyra, men jag hittade en billigare variant som går att beställa från Amazon i England för ca 400;-. Det är inget måste att ha den på en gång, men det känns ändå som en grej som underlättar så att bebis kan ligga säkert i soffan och sova om man måste springa på toa t.ex. och slippa släpa med honom/henne.

Jag funderade på en bärsjal också som verkar väldigt praktiskt, MEN p.g.a. den nedrans foglossningen så är det inte säkert att jag kan bära bebis så mycket (längre stunder) den första tiden eftersom det kan ta några veckor efteråt innan det ger sig. Jag har lite kass rygg sedan förut också så det kanske inte går ändå.

Hygienartiklar kostar inte så mycket och det behöver inte vara den “bästa” badbaljan, för det går lika bra att bada i den billigaste. Madrass finns billigt på t.ex. IKEA och lakan och kläder behöver inte heller vara det dyraste, men det blir ändå en del pengar med allt smått och gott. Först och främst måste jag ha nya kläder till mig själv för vissa kroppsdelar börjar växa ur det jag har Blinkar BH:ar t.ex och jag funderar på om jag ska köpa amnings BH på en gång (utan byglar så man inte är så beroende av kupstorleken). Jag har ingen lust att köpa vanliga med större kupa när jag ändå måste byta sen och inte har någon användning för dom längre. Även om jag mest använder jeans och har 2 par mammajeans så är det inte alltid så bekvämt längre, så större leggings skulle vara bra. Mammatröjor struntar jag i just nu, för det finns inte så mycket snyggt och det funkar lika bra med större och längre linnen och en kofta. Hemma använder jag mest en Hoodie med dragkedja, men den börjar bli lite svår att dra igen, så det skulle också vara skönt med en större. Min vinterjacka kan jag snart inte heller stänga, men det tänker jag inte lägga pengar på en ny. Förhoppningsvis är vintern över snart, annars har jag min fleecejacka som funkar ett tag till. Sommarkläder får jag köpa sen när jag vet vad jag kommer i och inte. Linnen är som sagt inga problem, men shorts eller nån kjol vore bra så man inte svettas ihjäl.

Kommentera

