Gravidkudde, smått & gott

gravidkuddeFoglossningen är inte rolig på nätterna. Nu hjälper det inte med huvudkudden jag har mellan knäna. Igår tog jag en alvedon innan jag la mig så jag fick sova en liten stund längre innan jag fick ont. Jag knölade in täcket mellan benen så det låg från låren ner till fötterna och då blev det lite bättre, men jag hade fortfarande ont. Funderade på om jag skulle köpa en gravidkudde, men dom få jag hittade som går hela vägen ner till fötterna kostar runt 350 kr och är fylla med kulor (typ saccosäck). Det känns lite prassligt. Jag googlade lite och läste om en som hade sytt en egen och stoppat kuddar i, så jag tänkte att det kan ju inte vara så svårt. Jag åkte till IKEA som har kuddar för 12 kr/st och ett vanligt påslakan för 29 kr. Billigt och bra! Jag köpte 5 kuddar (en extra för säkerhetsskull). Sen var det bara att sätta igång och sy.

Jag vände ut och in på påslakanet och mätte ungefär hur bred jag ville ha kudden. Jag gjorde den smalare än kuddens kortsida, för kuddarna var ganska platta och jag ville trycka ihop dom lite så den blev lite högre. Sen ritade jag en linje att sy efter och klippte en bit utanför den. Jag satte i några nålar för att tyget inte skulle glida isär, sen sydde jag efter linjen. Eftersom påslakanets nedre öppning blev bortklippt, så sprättade jag upp ett nytt hål och sydde i kanterna så att de inte skulle resmas upp.  Sen var det bara att vända lakanet rätt och trycka in kuddarna. Det fick plats 4 st, men blev en tom bit längst ner, så jag knöt en knut där. Om kuddarna skulle plattas till så kan jag trycka ihop dom och knyta lite högre upp om det behövs. Det blev perfekt längd på den och en billig gravidkudde för 77 kr Ler

kudde99kudde98kudde97

kudde96kudde95kudde94

kudde93kudde92kudde91

Vi hade två presentkort på IKEA som vi fick för ett tag sedan och inte har handlat upp allt på. Det var nästan 300 kr kvar totalt, så jag passade på att handla lite annat smått och gott som jag nu kan stryka från “Att köpa listan”. Billigt var det också.

          Badbalja 59:-               Dra på lakan 79:-/2st       Tvättlappar 29:-/10st              Skötbädd 49:-

ikea96ikea95ikea99ikea97

Eftersom vi kommer ha två skötbord, så får vi köpa en till skötbädd sen. Vi har ju ett skötbord på byrån som sitter ihop med spjälsängen som vi har i sovrummet på övervåningen. Sen kommer vi köpa en byrå med skötbord till lekrummet på nedervåningen eftersom vi inte får plats med ett skötbord på toaletten.

4 thoughts on “Gravidkudde, smått & gott

  1. Elin Inläggets författare

    Vad bra att fler får användning för tipset 🙂 Jag använder fortfarande kudden fast min son nu är 5 månader och jag nästan är av med foglossningen helt. Utan den så får jag fortfarande lite ont.

    Svara

Kommentera

