Vecka 17 (v 3 januari 2013)

Första dagen i vecka 17 och illamåendet är som sagt nästan borta. Nu väntar vi på kallelse till ultraljudet så vi får se den lilla vildingen igen och om det är en han eller hon. Här om dagen kände jag sparkar igen. Det bara måste vara sparkar för annars är det jäkligt konstiga nervryckningar i magen. Första gången jag kände det så kändes det neråt i magen. Nu kändes det lite högre upp på sidan av magen. Det kändes tydligare den här gången och lite obehagligt så det var svårt att sitta still. Jag läste lite mer om sparkar och även förstföderskor kan känna i vecka 16, men det är inte alla som gör det och har man varit gravid förut så är det lättare att känna igen vad som är fosterrörelser. Det är bra att det är full fart på bebis. Bara han/hon inte är FÖR vild när han/hon kommer ut, så vi kan få lite sömn i alla fall Blinkar

Det där med täcke till bebis har jag funderat på. Jag litar inte riktigt på svenska somrar, så det kan lika gärna bli 10 grader och regn. Först tänkte jag köpa ett täcke på IKEA, men dom är 110×125 cm. Känns väldans stort för en liten bebis. På andra ställen är det 100×130 cm, som fortfarande känns stort. På Jysk finns det ett täcke som är 67×100 cm …Men då säljer dom inga lakan i den storleken och verkar vara omöjligt att hitta nån annan stans också. Eftersom det blev en del tyg över från det stora påslakanet jag köpte och sydde gravidkudden av så tänkte jag sy ett eget påslakan. Vill man köpa ett till gulligt och inte får tag på rätt mått så får jag väl sy in det då. Nu läste jag lite mer om täcken till nyfödda (läser på som sjutton nu Blinkar ) och eftersom dom ligger och sprattlar och rör sig i sömnen så är det lätt att dom trasslar in sig i ett täcke, att det hamnar över huvudet och även kan bli för varmt eftersom dom inte kan reglera kroppstemperaturen själva. Det är bättre dom har det för svalt än för varmt. En filt är bättre om man stoppar om dom ordentligt så den inte kan åka över huvudet, men pyjamas eller sovpåse är bäst, så då får det bli det. Filt kommer jag köpa ändå, så man kan linda om bebis när man har han/hon i famnen och det är lite ruggigt. Lite myspys! Täcke kanske vi väntar med, men jag blev ju så sugen på att sy ett gulligt lakan Blinkar Jag kanske syr ett ändå så vi har till senare.

Jag har alltid läst på mycket om saker. Jag var ingen plugghäst i skolan. Tvärt om så blev jag skoltrött. Men sånt som intresserar mig är jag noga med. Jag har alltid haft djur. Ingen samlare som har 20 katter, 5 fåglar, 10 hundar osv. på samma gång, utan 1-2 i taget som jag klarar av. Jag har haft allt från fiskar till häst och har alltid läst på innan jag har skaffat ett nytt djur. Innan jag hämtade hem min hund Thor, som var valp då, så läste jag också på som sjutton. Både om valpar och om rasen innan jag visste vilken ras som passade mig. Jag vill vara väl förberedd och kunna ta hand om djuren och i det här fallet bebis så bra som möjligt. Självklart kan man inte veta allt i förväg. Mycket får man veta efterhand och ta som det kommer, men lite påläst vill jag vara. Jag blir inte orolig av att läsa om jobbiga förlossningar och föräldrar som är helt förstörda för att dom inte får bebisen att sova och inte får någon sömn själva. Det är bra att få tips om något skulle bli tokigt, även om alla tips och metoder inte funkar på alla. Då får man ta det som det kommer och jag är positiv och inställd på att allt kommer att gå bra Ler

Kommentera

