Sjukgymnasten

Nu har jag varit hos sjukgymnasten. Det blev bara planering idag och blev bestämt att jag ska få akupunktur mot foglossningen 2 ggr/vecka fr.o.m. vecka 21 (om 3 veckor). TENS som hon pratade om förut är en kortvarig behandling och den måste jag använda varje dag. Jag kan inte använda den på natten när jag egentligen har mest ont. Nu har det blivit bättre sedan jag började använda gravidkudden, men jag har ändå ont på mornarna när jag vaknar. Akupunktur verkar mer långvarigt, så hon tyckte att det var bättre att prova det i första hand. Man måste vänta tills efter v. 20 med att få det. Skulle det inte hjälpa så får jag låna hem en TENS-apparat också.

Jag frågade om jag kommer att bli bättre av akupunkturen så att jag kanske kan börja jobba lite, men det kommer jag inte att bli. Foglossningen gör ju att ledbanden i bäckenet mjukas upp så att bebisen får plats att komma ut och det fortsätter fram tills förlossningen och tar även ett tag efter innan det läker ihop. Den kommer trots akupunkturen att bli värre ju tyngre jag blir, men det förebygger så att jag förhoppningsvis slipper få jätte ont i slutet och slipper hoppa på kryckor eller sitta i rullstol. Antagligen kommer läkaren att sjukskriva mig ända fram till förlossningen nästa gång jag ska dit, för det är ingen idé att ta en månad i taget när jag ändå inte kommer att bli bättre. Jag hoppas bara att det inte blir så illa att jag inte ens kan sköta jobbet hemifrån, för då blir det långtråkigt.

Jag har fått akupunktur en gång tidigare när jag hade problem med rygg och axlar. Trots att jag är stickrädd, så hade jag inget emot det. Nålarna trycks ju inte in så långt och man slipper se nått blod.

Kommentera

