Mat och cravings

Jag har egentligen inte haft några cravings som hållit i sig under hela graviditeten än så länge. Räknas det som cravings då när det bara rör sig om några veckor eller någon månad och jag sedan blir sugen på något annat? Inte för att det spelar någon roll, men det var bara en fundering nu när jag har lite tråkigt och inget vettigare att tänka på just för tillfället Blinkar

Om det räknas så är det i så fall vissa frukter som jag har varit sugen på. Först var det päron. Jag kunde inte leva utan päron och kunde trycka i mig 5-6 st om dagen. Nu är det inte jättegott längre och jag han kanske förätit mig på det. Nu är jag sugen på honungsmelon och mango istället, som jag skrev förut. Men jag äter inte 5 meloner och 5 mangon om dagen. Det är bara riktigt gott och jag vill gärna ha lite varje dag.

Mat har mer varit att jag har varit sugen på någon speciell rätt under några dagar, sen har det bytts ut mot någon annan rätt. En vecka var det korvgryta med rotfrukter. För någon kväll sedan blev jag jättesugen på mosmeny från Sibylla, men jag gjorde en egen mosmeny istället. Inte riktigt lika gott, men dög gjorde det absolut. Igår blev jag jättesugen på kyckling med sötsur sås och nudlar, så jag åt det 3 ggr. Det finns rester kvar så jag kan trycka i mig det idag också Blinkar Eftersom jag äter så ofta så gjorde jag mycket sallader ett tag. Pastasallad med kyckling eller falukorv, tonfisksallad med ris. Falukorv kanske låter konstigt, men det är gott och jag blir lite nostalgisk när jag äter det. Min mamma gjorde ofta korvsallad och tog med när vi skulle på bilsemester på somrarna när jag var liten. Korvsallad = mysiga barndomsminnen.

När jag har gjort sallad så har jag gjort mycket i en STOR skål så att det räcker till flera portioner i några dagar. Skönt att slippa laga mat hela tiden bara för att jag är hungrig hela tiden. Nyttigt är det också och med tonfisksalladen har jag fått i mig lite fisk som jag inte är jätteförtjust i annars heller. Fiskpinnar, tonfisk på burk och lax går bra, men finns det annat att äta så äter jag hellre det. Fiskbullar kommer jag nog aldrig kunna äta mer sedan de smakade trolldeg sist.

Nu blev jag hungrig bara för att jag skriver om mat, så nu ska jag äta …igen Blinkar

Kommentera

