Räkna graviditetsdagar

Det kan man ju bli helt snurrig på. Jag trodde jag hade koll nu. Om man säger att man är i vecka 21, som jag är nu, så har det gått 20 hela veckor + några dagar in i vecka 21. Idag är det 5:e dagen, alltså 20+5 (trodde jag). Jag trodde man räknade första dagen i nya veckan som 1, men det räknas tydligen som 0 eftersom det inte har gått en hel dag än. Snurrigt! En vecka (v 21) går alltså från 20+0 – 20+6, sen går det över till 21+0 (v 22) osv. Så jag är idag i v 20+4.

Det som gjorde mig förvirrad var när vi var på ultraljudet sist och hon sa att jag var i v 18+6. Jag trodde jag var i v 19+1 och att det då skilde 2 dagar. Jag var egentligen, enligt mina beräkningar, i v 19+0 och det skilde 1 dag. Förlossningsdatumet var ändå detsamma.

Jag är ändå lite snurrig, för om jag hade sista mensen en måndag (24 september), DAG 0, så borde ju den nya veckan 1+0 räknas från nästa måndag …eller?? Förlossningsdatumet är 1 juli och det är en måndag, så då har jag gått 40 hela veckor, alltså 40+0. I så fall stog det fel i barnmorskans dator när vi var på ultraljud. Det borde ha stått 19+0 istället för 18+6.

En dag hit eller dit spelar kanske ingen roll, men det vore bra att kunna räkna ordentligt, så man vet sen när det börjar närma sig förlossningen. Ska höra med barnmorskan när vi ska dit i mars.

2 thoughts on “Räkna graviditetsdagar

  1. Lone

    det var verkligen snurrigt det där! 🙂 jag vet faktiskt inte hur systemet fungerar exakt. men båda mina förlossningsdatum har varit i v 40+1 av nån anledning, vet inte varför 🙂

    Svara
  2. Elin Inläggets författare

    Ja, det var så jag trodde det var också. Att 1 är första dagen på nya veckan och att man då gått x antal hela veckor. Det kanske finns olika sätt att räkna på, men jag tycker barnmorskorna borde räkna lika så man vet när det börjar närma sig. Man blir ju helt förvirrad.

    Svara

Kommentera

