Vecka 22 (v 8 februari 2013)

Jag brukar läsa på olika sidor på nätet vad som händer med mig och bebisen vecka för vecka. Det som står på 1177 är väl det man ska gå efter, men det är ändå kul att läsa vad som står på andra sidor.

Det står bl.a. så här:

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Jag har ökat 10 kg i vikt och går upp 1 kg i veckan nu, så då kommer jag kanske gå upp 2 kg i veckan hädanefter och sluta på en viktökning på 50 kg, hihi Nyah-Nyah

Du känner dig sannolikt ganska tillfreds och bekväm med graviditeten. Magen är ännu inte så stor att den blir ett irritationsmoment i de dagliga rutinerna, och du kan förmodligen sitta och böja dig utan alltför mycket svårigheter. Näe, det är jag inte (tillfreds alltså). Inte sjutton är det bekvämt och inte sjutton är det lätt att böja sig ner heller. Det känns som 5 mil ner till marken och man får ta ett djupt andetag innan man böjer sig ner.

Att illamåendet är bättre stämmer dock. Jag kan fortfarande känna av det lite ibland. Att tröttheten försvunnit vet jag inte eftersom jag känt mig så jättetrött igen nu i några dagar. Förhoppningsvis är det bara tillfälligt så att jag får vara pigg lite till innan den kommer tillbaks. Jag måste ju orka shoppa alla grejer som behöver inhandlas Blinkar Det har stått lite stilla med inköpslistan p.g.a. att jag fick vänta så länge med sjukpenningen från Försäkringskassan (är ni förvånade?). När jag väl fick pengarna och vi hade pengar över, så blev det självklart oväntade utgifter hos veterinären och punktering på ett däck som gjorde att jag fick köpa två nya däck till bilen. Veterinärräkningen blev ändå inte så dyr och mycket fick jag tillbaks på försäkringen som tur va, men bilar ska alltid ställa till det. Nu när lönen/sjukpenningen kommer så måste jag ut och handla bebiskläder mm, så att vi inte behöver köpa allt på en gång sen. Jag känner mig lite stressad fast det är 19 veckor kvar, för veckorna går fort nu och man vet ju aldrig om lillen tittar ut tidigare.

Kommentera

