Tankspridd av gravidhormoner

Jag har märkt att jag är mer tankspridd än vanligt och skyller på gravidhormonerna. Det är tydligen fler gravida som känner så, så det stämmer nog. Tröttheten och allt som händer med kroppen gör väl att man inte orkar tänka ibland Blinkar T.ex. förra veckan när vi var och handlade så kollade jag när vi steg ur bilen hur mycket pengar jag hade kvar på kontot så jag visste om jag kunde betala med kortet eller behövde betala med kontanterna jag hade. Jag hade ca 200 kr kvar på kontot. Jag använde självscanning och såg när vi kom till kassan att det vi hade handlat skulle kosta 163 kr. Jag fick för mig att det bara var runt 150 kr kvar på kontot, så jag tog den bemannade självscanningskassan så att jag kunde betala med kontanter. När jag stog där i kassan och skulle betala, så betalade jag i alla fall med kortet. Tommy skrattade åt mig och jag förstog inte varför försen efteråt, haha! Något förvirrad!

Här om dagen när jag var och handlade så glömde jag scanna in en godispåse. Jag hade lagt den löst i vagnen (inte i kassen) så att jag inte skulle glömma den, men det gjorde jag i alla fall …aj aj aj! Jag upptäckte det när jag var framme vid bilen och då vill man ju inte gå tillbaks igen, så den blev gratis Nyah-Nyah Aja baja, men det var helt omedvetet.

Det kanske är tur att jag är sjukskriven och inte jobbar med kunder på djuraffären nu. Då kanske fiskkunder skulle komma hem med en kanin istället Blinkar 

Enligt en bekant så blir man ännu värre när man ammar, så då blir jag väl en total idiot sen Nyah-Nyah Tur att man är hemma och är mammaledig då.

 

Jag hittade en förklaring till tankspriddheten Blinkar Så här står det:

En studie som gjordes av en psykolog vid University of Southern California fann att kvinnors kognitiva funktioner hämmas under graviditeten, vilket påverkar deras korttidsminne, koncentrationsförmåga och förmåga att ta in ny information. En annan studie visade dock att råttor som fött barn hade snabbare inlärningsförmåga och bättre problemlösningsförmåga än råttor som inte fött barn, så det kan finnas positiva effekter av att bli mamma på längre sikt!

Glömskhet kan också orsakas av att man är upptagen med funderingar på de enorma förändringar som ligger framför en. Sådana faktorer kan uppta en hel del av tankarna hos den mest klartänkta person. Blivande mammor har dessutom ofta mycket att göra med planering inför det nya barnets ankomst och är dessutom ofta mitt uppe i en flytt.

Kommentera

