Underliga mage

Det är underligt hur magen kan töjas ut när man är gravid. Jag har ganska djup navel annars, men nu är det inte mycket kvar av den. Ser lite mysko ut! Jag brukar skämta och säga att när naveln pluppar ut så är bebisen färdigbakad Blinkar Jag har gått upp så snabbt och fått stor mage så det är konstigt att jag inte har några hudbristningar än. Jag har det sedan tidigare på höfter och lår av någon konstig anledning. Oftast får man bristningar av att huden töjs snabbt: snabb viktuppgång/nedgång eller om man bygger muskler snabbt. Jag var runt 15 år när jag fick de bristningarna och jag har aldrig pendlat i vikt. Under den tiden så red jag däremot mycket. Ibland 3 hästar om dagen, så det är om det har med det att göra, jag vet inte. Jag var till en sjuksköterska och kollade upp det när jag fick dom, men hon hade inte heller något bra svar eftersom jag inte hade gått upp eller ner snabbt i vikt. Jag smörjer magen varje kväll med Bodybutter och använder duscholja när jag duschar, så det kanske hjälper lite. Det kliar och spänner så mycket i huden annars. Jag har fått en mörk, smal rand tvärs över magen nu och det är tydligen p.g.a. att huden töjs ut under ifrån s.k. graviditetsstrimma. Den försvinner inte sedan, men den bleknar som tur är. Magen börjar bli riktigt tung nedåt nu. Så fort jag reser mig känner jag mig kissnödig, men sen är jag inte det i alla fall vissa gånger. Bus Maxx som luras Blinkar

Ni ser vad mysko en gravidmage kan se ut

Mage_0301_1 

magmusklerNär man är sjukskriven och inte har så mycket för sig så funderar man mycket …i alla fall jag Blinkar Sen beror det nog mycket på att jag vill vara påläst också och undrar jag över något så googlar jag. Det kan vara konstiga saker som t.ex. vad händer med magmusklerna när magen töjer ut sig så mycket? Lyfts dom ut tillsammans med resten av magen? Jag har haft nästan lite som träningsvärk i de övre magmusklerna ibland när det har spänt i magen, så det var det som fick mig att börja fundera. Jag googlade och tydligen så delar sig musklerna. Har man mycket magmuskler så kan magen bli lite strutformad. Det är mycket anledningen till att man får ont i ländryggen, för att magmusklerna inte kan hjälpa till att hålla upp ryggen.

Kommentera

