Vecka 24 (v 10 mars 2013)

1 kg till har jag gått upp. Tur att det inte blev 2 kg den här veckan också. Nu är jag uppe i 13 kg i viktökning. Jag börjar få lite ont i övre delen av ryggen ibland och det beror väl på den extra tyngden jag bär på. Tycker det räcker med krämpor nu. Jag har varit jättetrött de två sista dagarna. Förmiddagarna har gått bra, men sen har jag känt mig som en zombie och bara legat i soffan och vilat. Förhoppningsvis är det bara tillfälligt. Lite tröttare än vanligt är jag hela tiden, men jag vill helst slippa vara en zombie i 4 månader till.

Idag ska jag iväg och ta prover igen. Gillar det inte, men det känns skönt att veta om allt är ok och om järnvärdet är lika bra som förra gången. Kanske är sämre eftersom jag är så trött nu. Efter det ska jag på akupunktur igen, så det blir mycket nålar idag. Nästa vecka ska jag till läkaren igen och även till barnmorskan. Det känns som evigheter sen jag var där sist. Det är 3 månader sedan, men hädanefter blir det nog tätare besök. Denna gång ska Tommy vara med. Han var inte med sist för vi kände att det gällde mest mig och det var bättre att han jobbade och tjänar pengar. Nu blir det antagligen mätning av magen och lyssna på Maxx hjärtljud så det känns mer spännande att han är med och även om vi har några frågor. Jag ska fråga om hur man räknar graviddagar, för jag blev lite förvirrad sist vi var på ultraljud och det står olika på nätet. Trodde jag hade koll, men tydligen inte. Ska även fråga om jag behöver äta Omega-3 eftersom jag får i mig så lite fisk.  Jag åt lax här om dagen. Det är ganska gott, men sen hade jag fisksmak i munnen resten av dagen, så jag vet inte om jag törs äta det igen. Smaklökarna beter sig ju lite konstigt när man är gravid, fast jag har fått tillbaks nästan all aptit och jag har även tyckt att det är gott med godis igen. Inga mängder, men lite kan jag smaska i mig.

Jag tänker även ringa socialnämnden någon dag angående faderskapsintyg. Är man gift och den man är gift med är far till barnet, så står han automatiskt som far, men är man bara sambo så måste båda skriva på ett faderskapsintyg. Lite gammaldags regel. Oftast gör man det efter att barnet är fött, men jag läste lite om det (som jag gör med allt annat) och det skulle kännas tryggare att göra det nu. Det är tydligen olika i olika kommuner om man får göra det innan förlossningen, så vi får se. Skulle sambon (pappan) dö innan förlossningen, så måste ett DNA-test göras för att fastställa att han är pappan, annars står det: fader okänd. Det räcker inte med att jag vet det till 100%. Skulle jag dö under förlossningen så får Tommy inte vårdnaden om barnet försen faderskapet är utrett och det känns ju jättehemskt. Nu SKA vi inte dö nån av oss, men det känns ändå tryggare att allt är klart.

Det blir starkare och starkare sparkar i magen och ibland rör sig hela magen när han sprattlar omkring där inne Ler Längtar så tills han kommer ut.

Kommentera

