Babynest

Nu har jag sytt ett eget babynest Ler Jag hittade en bra beskrivning på en annan blogg http://idasmirakel.vimedbarn.se/sy-ditt-eget-babynest/  …och tyckte att den var så fin. Jag hittade samma tyg med stjärnor på, men tog det i grå färg istället för beige. Det beige färgade var mer åt det orangea hållet. Här kommer min beskrivning:

Det som behövs:

1,2 meter tyg (Totalt! Jag tog 0,6 m i två färger)

2 meter vadd på rulle (Jag tog den tjockaste vadden, 20 mm)

3 meter snöre (Valfri tjocklek. Jag valde 5 mm)

3 meter kantband (Räcker med 2,6 m, men tog mer för att vara på den säkra sidan. Jag valde det bredaste kantbandet, 30 mm)

 

Klipp ut en tygbit som är 90×60 cm. Vik den på mitten och klipp ut formen enligt bilden.

 nest01nest02 

Gör likadant med det andra tyget (om du har två olika tyger) och använd det första som mall. Vik ut dem och lägg dem omlott (rätsida mot rätsida). Nåla och sy i kanten. Lämna hälften av de två kurvorna och den raka delen mellan dem öppna, så att det går att få in vaddet.

nest03nest04nest05

Vänd påsen ut och in så att tyget har rätt sida utåt. Nåla fast och sy dit kantbandet så nära kanten som möjligt så att snöret går att trä i.

nest06 

Klipp ut 3 lika stora vaddplattor 60×30 cm till mittendelen. Lägg dem på varandra och runda de övre kanterna. Stoppa i dem i påsen och nåla fast. Sy fast det i kanterna ca 15 mm från påsens kant. (Det var väldigt tjockt att sy i vaddet, så jag sydde precis i kanten).

nest07nest08

Sätt fast en stor säkerhetsnål i änden av snöret och trä i snöret genom hela kantbandet. (Enligt beskrivningen skulle vaddet stoppas i i kanterna innan snöret, men jag tyckte det var enklare att göra tvärt om).

nest09

Klipp ut en vaddbit 200×60 cm och rulla ihop till en “korv”. Trä i den runt kanten på påsen. (Detta var, som det står i beskrivningen, väldigt drygt. Kanske inte den bästa sysselsättningen när man är full av gravidhormoner Blinkar, men jag tog lite i omgångar för att min rygg protesterade, så jag behöll humöret).

nest10nest11

Nåla sedan ihop öppningarna och sy ihop dem. Sy sedan dit kantbandet. (Det var lite bökigt p.g.a. det tjocka vaddet, så skarvarna blev inte jättesnygga, men det sitter fast i alla fall. Ska nog snygga till de lite genom att sy för hand).

nest12

Sen är det bara att dra ihop ändarna med snöret och knyta ihop det i den storlek man vill ha det.

nest13nest14

Jag är jättenöjd Ler …men jag skulle kanske inte sy ett till. I så fall någon enklare variant. Det jobbiga var att få i vaddet i kanten och vill man göra det lättare kan man bara göra en “tub” utan botten som man drar ihop.

2 thoughts on “Babynest

Kommentera

