Vecka 25 (v 11 mars 2013)

16 hela veckor kvar nu …om inte Maxx bestämmer sig för att komma tidigare. En bekants bekant fick igår sin bebis i vecka 33, alltså 7 veckor för tidigt. Jag skulle vilja få klart allt som ska vara klart snart, för man vet aldrig. Förhoppningsvis stannar han i magen tiden ut, fast mot slutet vill man nog att han ska komma nån dag tidigare Blinkar

Det här med att planera vilken månad på året bebisen ska komma är inte så lätt. Speciellt inte för oss som fick vänta i nästan 2½ år. Man vet aldrig om man blir gravid när det är planerat och man vet aldrig när bebisen tittar ut. Jag träffade på en granne här om dagen när jag var ute  och gick med hundarna och han undrade när vi skulle ha barn (efter att jag sagt att jag var gravid). Jag sa 1 juli och att graviditeten var planerad efter att vi pratat lite. Han sa på skämt att det var lite dåligt planerat för det blir jobbigt att vara gravid mitt i sommaren. Jag tog inte illa upp, utan skrattade och hade ingen lust att gå in på hur länge vi hade försökt. Det är säkert jättejobbigt att vara höggravid när det är varmt ute. Allt är kämpigt ändå och värmen gör det inte bättre. Jag är dock glad att inte få barn mitt i vintern heller, för då måste man köpa fler kläder och det är inte lätt att klä på sig när man knappt kan böja sig ner för den stora magen. Att sätta på sig skorna när man har termobyxor och lager med tröjor på sig är nästintill omöjligt. Jag har inte fått igen min vinterjacka på ett tag eftersom min mage växte så fort. Som tur är får jag igen fleecejackan som jag har när jag är ute och går med hundarna, men det är knappt att det går nu heller. Jag får dra upp den på halva magen snart för att kunna stänga den, så jag hoppas verkligen att våren är på väg nu. Jag köpte en större hoodie som jag borde kunna ha hela tiden ut, men det blir lite kallt om magen att ha bara den än om jag inte kan stänga fleecejackan. Och jag tänker INTE köpa någon ny jacka som jag inte kan använda sen.

BH:ar börjar jag få problem med. Jag har en som sitter ok, men den är inte så bekväm längre. Kupan är en storlek större än vanligt och omfånget 85 istället för 75. Eftersom “mag/tarmpaketet” trycks upp i bröstkorgen när man är gravid så ökar omfånget. Nu har jag blivit ännu bredare och har fått sätta på en BH-förlängare, men jag tycker att axelbanden hamnar så långt ut då, så den sitter inte jättebra. Kupan börjar bli på gränsen också. Jag vill inte köpa amnings BH än eftersom omfånget minskar när magen gör det och brösten kan bli ännu större. Då kommer inte BH:n passa sen i alla fall. Fick tips om att använda apotekets stöd-BH när jag ammar. Den är inte speciellt för amning, utan mer som en sport-BH som ger det stöd åt brösten som behövs, speciellt i början när mjölken rinner till. Jag har kollat runt lite på nätet och det finns gravid BH:ar utan bygel som ser rätt bekväma ut. Inte jättesnygga, men det struntar jag i just nu. Jag börjar få ont i övre delen av ryggen nu, så jag vill ha en BH som sitter bra, så jag inte får ännu ondare. Hittade den här som inte är så dyr heller http://www.mammashop.se/gravid-bh-super-bra-svart-fertile-mind.html. Eftersom den är så elastiskt så kan man ha den även om kupstorleken blir större. Finns i 2 storlekar och nu var det bara en kvar, så jag ska maila och fråga vilka storlekar den motsvarar, för det står inte. Antingen beställer jag en sån eller så får jag åka till nån affär och prova nått liknande. Skulle behöva en snart dock, för det räcker att ha ont av foglossningen.

Foglossningen har blivit lite värre. Jag har mer ont tidigt på mornarna och kan inte ligga kvar i sängen. Det spelar ingen roll att jag byter sida för då får jag ont överallt tillslut. Idag ska jag på akupunktur igen och på onsdag blir det läkaren för längre sjukskrivning. Jag funderar på om jag ska köpa några mjuka, stötdämpande inlägg till skorna eftersom jag inte får lika ont när jag går på mjukt underlag. Att gå med hundarna går fortfarande bra i måttliga sträckor, men så fort jag går i en affär på hårt golv så får jag ont.

Jag har inte gått upp nånting den senaste veckan. Känns ganska skönt, för Maxx har nog plats så det räcker ändå Blinkar Bra om det stannar upp lite grann så jag inte blir en sumobrottare innan han kommer ut. Jag har ju ändå gått upp 13 kg totalt. Runt 7 kg är tydligen normalt, men det är ju olika från person till person. Det ska bli spännande hos barnmorskan på torsdag när magen ska mätas. Få se om jag är normalt tjock eller har större mage än normalt. Jag är ändå inte orolig eftersom det mesta sitter på magen, men det vore skönt att inte bli för tung eftersom foglossningen och ryggvärken blir värre då. Jag köpte ett nytt, större linne här om dagen och man är ju lite bredare än vanligt också. Överkroppen är inte timglasformad längre, utan mer fyrkantig. Hade ett par för trånga leggings på mig och en BH som inte sitter bra, så jag såg ut som en stoppad korv bakifrån , hihi Nyah-Nyah Men det är väl så man ska se ut när man är gravid, så jag är stolt fet Blinkar

Kommentera

