Läkar- och barnmorske besök

Igår var jag till läkaren igen. Hon klämde och böjde benen igen och nu har jag även ont i den främre delen av bäckenet. Nu sjukskrev hon mig t.o.m. 1 maj och tyckte att jag skulle söka havandeskapspenning för den resterande tiden fram till förlossningen. Skulle försäkringskassan inte bevilja det av någon anledning så blir det förlängd sjukskrivning istället.

Idag var vi till barnmorskan och fick lyssna på Maxx hjärtslag. Dom var starka och min mage växer normalt fast jag har gått upp så mycket i vikt. Allt såg bra ut utom mitt blodvärde som var lågt. Det låg på gränsen så hon ska prata med läkaren och återkomma till mig. Ev. får jag ta nya blodprover innan nästa BM besök. Förhoppningsvis räcker det med järntabletter, men i värsta fall måste jag få dropp. Det vill jag INTE. Blodproverna kan jag ta även om jag inte gillar dom, men att få en nål inkörd i handen med dropp är en mardröm för mig. Hoppas hoppas jag slipper det!

Nu redde vi i alla fall ut det där med graviditetsdagar som jag blev lite förvirrad över. En vecka räknas från dag 0-6 eftersom man räknar hela dagar. Eftersom min sista mens första dag var en måndag och beräknad förlossning är en måndag så byter jag vecka på tisdagar. Idag, torsdag, är jag alltså i vecka 24+2 (24 hela veckor och 2 hela dagar, 3:e dagen påbörjad). Frågade även om kudde till bebis eftersom alla verkar ha delade meningar om man ska använda det den första tiden. De senaste rekommendationerna är att man ska ha en väldigt tunn kudde (inte den på IKEA som är från 1 år, utan en ännu tunnare). Annars hade jag inte så mycket frågor som jag inte har klurat ut själv. Vi funderade lite på att gå med i föräldragrupp förut, men nu ska vi nog strunta i det. Tommy har ev. nytt jobb på gång och vill inte åka ifrån jobbet det första han gör för att gå på föräldragrupp. Jag känner inte att det är jätteviktigt att vara med heller. Är man osäker och har mycket frågor man vill ta upp så är det säkert bra, men jag känner mig ganska trygg med allt och läser på om det jag undrar över. När det gäller förlossningen så är jag inte orolig alls. Det känns mer spännande. Även om jag inte är något fan av sjukhus så känns det här mer naturligt och så är det ju något bra man ska göra …att klämma ut ett litet mirakel Skrattar

2 thoughts on “Läkar- och barnmorske besök

  1. Lone

    men föräldragruppen är guldställe att lära känna andra gravida som man kan hänga med sen under bebistiden. det är ju det som iaf jag tyckte va vitsen med föräldragrupp.. o strunta i Tommy om inte han vill, Peter ville inte heller o va så negativt inställd att jag fick en jättedålig upplevelse av gruppen första gången.. andra gången gick jag själv 🙂 hoppas järnvärdet blir bättre med järntabletter!! kram

    Svara
  2. Elin Inläggets författare

    Tommy var nästan mer för att gå med i föräldragrupp än jag. Kan tänka mig att det är bra att lära känna andra gravida, men jag har min jobbarkompis/kompis som ska ha bebis 19 juni. Vi får starta våran egna lilla föräldragrupp 😉 Den börjar inte försen 29/4 så jag hinner ändra mig om jag känner för det då 🙂

    Svara

Kommentera

