Sovställning, aptit m.m.

Förut var det skönt att ligga och sova i soffan med en massa kuddar bakom ryggen och en under knäna, men nu fixar jag inte att ligga på rygg alls längre. Det blir så tungt att andas och är inte bekvämt för magen. Det är lite tungt att andas ibland annars också och jag fixar inte att ha en vanlig BH på mig längre som trycker på. Skulle vara skönast att vara utan helt, men det vill jag inte heller. Inte särskilt bekvämt för “boobsen” och inte snyggt heller. Amnings BH:n jag köpte är ändå ganska bekväm.

Det blir jobbigare att hitta en bra sovställning på natten också. Igår kväll hade jag svårt att somna. Oftast sover jag bäst på vänster sida, men magen börjar bli jobbigt och jag måste ändå vrida på mig flera gånger per natt p.g.a. foglossningen. Ibland trycker Maxx på ena sidan så det är inge bekvämt att ligga där heller. Då är det nästan bäst att resa sig en stund så han ändrar ställning. Ibland blir jag så himla varm så det känns som det är 30 grader i sovrummet fast det egentligen kanske bara är 21 grader.

Det har börjat spänna mycket i de övre magmusklerna igen. Det känns hur magen töjer ut sig och det är lite jobbigt ibland. Nyss så sparkade han så hårt så det gjorde riktigt ont i ena sidan. Han drog liksom med foten/handen så det kändes som en stor knöl utanpå magen. Sedan några veckor tillbaks så har vi sett hur magen rör sig, men nu tog han i ordentligt. Oftast sparkar han på höger sida om magen och det är lite jobbigt när han har sparkat på samma ställe en hel dag. Längtar mer och mer till förlossningen, men han får stanna kvar en stund till så han inte kommer ut alldeles för tidigt.

 

Jag har inte lika stor aptit längre. Nu räcker det oftast med mat 2-3 gånger om dagen istället för 4-5 som det var förut. Jag kan äta nån extra macka istället. Frukt är jag inte heller lika sugen på längre, men däremot har jag börjat äta jordgubbar så jag får i mig järn och C-vitamin. Det är gott. Jag köper frysta, för det ska inte vara någon skillnad på näringsinnehållet, har på lite socker och tinar i mikron …mums! Jag har inte haft några cravings direkt. Förut kunde jag bli jättesugen på någon maträtt och äta det flera dagar i rad. Nu äter jag det mesta och har även fått tillbaks godissuget. Inte lika illa som förut, men jag kan äta utan att må illa.

I början kunde jag bara dricka vatten för jag fick inte i mig något sött eller surt. Jag har kunnat dricka saft ett tag och det är gott med något annat än vatten, med lite smak på. Dricker jag för mycket jordgubbssaft eller annan söt saft så kan jag må lite illa. Nu har jag övergått till apelsinjuice och kan dricka nästan 2 liter om dagen. Försöker dock dricka lite vatten också, men det smakar inte ibland.

Jag är glad att illamåendet som jag hade i början inte har kommit tillbaks …peppar, peppar! Lite kan jag känna av det ibland, men det är oftast en rap som sitter i halsen och släpper jag ut den blir det bättre Blinkar Som jag sagt förut så har jag hellre ont av foglossningen (fast den är för jäklig ibland) än att konstant må illa. Att bara ligga och inte kunna göra något annat än vilja spy hela tiden är ett helvete. Nu spydde jag aldrig och det var nästan värre, för hade jag gjort det så hade jag i alla fall mått bättre en stund efteråt. Det kändes som det skulle komma upp, men när jag sprang till toaletten så kom det inget och jag fortsatte må lika illa.  Usch och fy! Att ha ont kan jag stå ut med även om jag blir väldigt begränsad och frustrerad av att inte kunna ta tag i saker. Jag har ändå inte jätteont hela tiden så länge jag tar det lugnt. Det är nätterna som kan vara riktigt jobbiga ibland, men då får jag vila extra mycket på dagen.

Jag har varit lite piggare i några dagar, men jag orkar inte så mycket. Är vi och hälsar på någon eller har besök här hemma så blir jag jättetrött efteråt även om det är trevligt att vara lite social. Vissa dagar orkar jag inte vara social utan vill bara sitta och halvsova i soffan.

Idag ska vi och titta på barnvagnen som Tommys jobbarkompis har. Dom hade även lite andra grejer till salu, så vi får se vad vi får med oss hem Ler

Kommentera

