Nesting m.m.

I slutet av graviditeten upplever många kvinnor någon som kallas för the nesting instinct. Man får ett BEHOV av att fixa till ”boet” och städar, organiserar, fixar och donar för att förbereda inför babyns ankomst. Detta gäller både djur- och människomammor.

Tror jag har fått en liten släng av det nu Blinkar Jag vill gärna städa …och det är inget jag direkt har något sug av annars. Jag vill göra iordning allt och måla om. Tommy målade om lekrummet igår och jag hade tänkt hjälpa till lite och måla i hörn och sånt med pensel. Man får som gravid måla, OM man använder vattenbaserad färg och en ansiktsmask med kol- och partikelfilter. Vi hade en mask i garaget, men när jag satt på mig den luktade den diesel av dielselvärmaren som står i garaget ….URK!!! …så det gick inte. Igår kändes det även som magen hade gått upp 1 ton, så jag orkade inte så mycket. Jag ska köpa en ny mask så jag kan göra de figurmålningar på väggen som jag tänkt. Jag får måla lite i taget när jag orkar. Det är så jobbigt när man vill göra så mycket men det inte går p.g.a. tung mage som ibland får sammandragningar …speciellt om jag anstränger mig för mycket och även p.g.a. foglossningen som bara blir värre och jag även har ont i rygg och axlar för att jag går och spänner mig. Orkade jag så skulle jag måla om hallen också. Det är inget fel på färgerna där, men vi målade med en billigare, matt vit färg som inte går att torka av. Det är så skitigt på väggar och lister och försöker jag torka rent så försvinner färgen istället, så jag skulle vilja måla med en blankare, bättre färg …men det kan jag glömma just nu.

Tommy fick jobbet han sökte Ler så han åker på utbildning i 6-8 veckor, vilket är mindre roligt Den börjar v 18 så då kommer han att vara borta på vardagarna. Jag vill så gärna pyssla och greja då för att ha något att sysselsätta mig med när jag är själv hemma, men orken räcker inte till. Jag får nog sitta på rumpan och sakna honom hela dagarna Ledsen 

 

Även om jag inte har kunnat gå så mycket så har det gått ganska bra med hundpromenader även om de inte har blivit så långa. Hundarna har varit nöjda även om dom tycker att matte är lite tråkig och går så sakta Blinkar Igår eftermiddag när jag gick en liten runda som är ca 1 km så kändes det jättejobbigt. Magen är så tung att gå och bära på och går jag för fort så protesterar den. Det är inte bara foglossningen som bråkar. Jag är så glad att vi bor på landet så jag kan ha dom lösa och dom kan skutta runt lite själva, men det är tråkigt om jag inte kan gå några längre promenader alls. Nu när det äntligen börjar bli vår och solen skiner så vill jag UT och det skulle vara så skönt att kunna ta en långpromenad och njuta av vädret. Jag har inte heller ork att släpa iväg hundarna någon annanstans och t.ex. spåra, så jag får försöka hitta på lite andra aktiviteter här hemma.

Nu på förmiddagen gick vi våran vanliga promenad på ängen här mittemot där dom får vara lösa. Jag brukar slänga ut lite godis på kalhygget bredvid så dom får söka lite och sysselsätta sig. Jag hittade en perfekt stubbe att sitta på medans dom nosade runt. Får nog bli många sånna vändor när jag inte kan gå så mycket och jag får försöka variera lite med spår och sätta godis i träd osv. Lite olika godisar och olika lukter. Joppe går att aktivera med fotboll och frisbee, men Thor är mest intresserad av att använda nosen. Om bara tjälen släpper ur marken någon gång så ska Tommy sätta igång med altanbygge och sätta upp staket runt trädgården. Då kan hundarna springa ut och in lite som dom vill och vara med mig ute i trädgården och njuta av vädret, sen får vi gå de promenader jag orkar. Tommy blir som sagt borta i veckorna så det blir på helgerna han får bygga. Det är också så frustrerade att inte kunna hjälpa till med. Vi har en stor hundgård, men där ligger dom mest och trynar inne i hundhuset och väntar på att få komma in, så det blir nog bättre om dom kan skutta lite i trädgården och vara med mig.

Kommentera

