Rättelse, BB-väska och …förvärkar??

Skrev i förra inlägget att det är 12 hela veckor kvar efter denna vecka, men det är ju bara 11 kvar (har ändrat i inlägget). Vet inte hur jag räknade, men hjärncellerna är ju inte på topp nu  Blinkar

Jag har funderat lite på att börja packa BB-väskan fast det känns lite tidigt. Läste igår om när andra har börjat och många tyckte att man skulle börja 2 månader innan ifall bebisen kommer tidigare. Många har fått bråttom sen och glömt hälften eller inte fått med något alls, men sen finns det ju dom som hunnit packa när värkarna har börjat.  Jag har hela tiden velat vara väl förberedd, så jag ska nog börja packa lite smått. Jag vill ha allt klart. Speciellt om det blir så att jag får värkar när Tommy är i Västerås på kurs. Då kanske jag inte kan packa själv, utan har fullt upp att andas och sen får slänga mig i en taxi. Jag ska tvätta alla bebiskläder någon dag, sen åker det som ska med ner i väskan. Dryck, godis, frukt, mat till Tommy och sånt man vill ha med att äta och dricka får så klart vänta. Ska dock se till att ha lite hemma när det börjar närma sig. Nått ombyte till mig och Tommy ska med ifall man blir kvar några dagar och Tommy inte kan komma därifrån. Hygienartiklar ska också med, men jag har inte tänkt “överpacka”. Skulle man behöva något mer, så får man väl be någon annan hämta saker och komma dit med …och babyskyddet (bilbarnstolen) ska med så klart!

 

I natt hade jag en jätte ond sammandragning. Fick sånna förut när jag var envis och dammsög och jag har väl hållt på lite för mycket de senaste två dagarna med renovering av lekrum och städning. Egentligen har jag inte gjort så mycket och inget direkt ansträngande. Tommy har skött det mesta och jag tycker att jag har tagit det lugnt, men jag har inte vilat tillräckligt, utan hållt på tills jag känt mig helt energilös och fått gå och lägga mig på soffan och halvsovit en stund. Aja baja! Frågan är om de onda sammandragningarna är förvärkar. Läste lite om skillnaden och så här står det bl.a.:

Sammandragningarna kommer oftast inte i tät följd utan någon eller några gånger i timmen och blir inte mer intensiva.

Sammandragningar känner jag varje dag och de känns lite som lättare mensvärk som kommer och går under dagen.

En förvärk kommer regelbundet och ökar i intensitet. De varar längre än sammandragningarna. En förvärk kan upplevas som ett tryck neråt och gör ofta ont. Många känner också att smärtan sprider sig ut i korsryggen, ungefär som vid mensvärk.

Det var så det kändes i natt och även då efter jag hade dammsugit. Det gjorde ont som riktigt jobbig kramp och jag fick andas igenom dom. Fick även ont bak i ryggen. I natt var det dock bara en värk, men en väldigt utdragen sådan. Det är jobbigt att lyssna på kroppen när man är envis, men jag måste lära mig att ta pauser även om jag inte känner mig trött.

Kommentera

