Sjukpenning och gravidpenning

Min heltidssjukskrivning blev godkänd som tur är eftersom jag inte orkar med mitt andra jobb heller just nu. Även om jag sitter hemma vid datorn med det jobbet så är det besvärligt eftersom jag inte kan sitta hur som helst längre stunder. Foglossningen som bråkar på nätterna gör mig ännu tröttare, så jag har inte mycket till koncentrationsförmåga just nu heller. Så fort jag gör något så måste jag vila/sova efteråt.

Jag sökte om gravidpenning för mitt jobb på djuraffären eftersom det är fysiskt ansträngande och det blev också beviljat, så fr.o.m. 2 maj får jag 3/4 gravidpenning för det och 1/4 sjukpenning för det andra. Så skönt att det är klart så jag slipper bekymra mig över det. Nu kan jag bara slappna av.

Vi måste dock skicka in ansökan om föräldrapenning också och vi håller på att räkna lite på dagar. Det är svårt att veta hur man ska göra sen när jag börjar jobba, för vi vill inte att Maxx ska behöva vara hos dagmamma 8 tim om dagen 5 dagar i veckan på en gång. Bättre att mjukstarta lite, så jag vill spara några dagar. Det blir i alla fall att jag tar ut FP för 5 dagar/veckan det första året och är hemma helt då, sen får vi se om jag tar nån dag i veckan och Tommy nån dag i veckan. Det går ju alltid att ändra i efterhand. Det är bara lite svårt att räkna eftersom jag jobbar så olika många timmar per vecka. Ibland 20 tim, ibland 40 tim + extrajobbet.

Kommentera

