Vikt

Jag är inne och läser på lite bebisforum ibland. Spännande att se vad andra skriver om deras graviditeter. En del oroar sig för att de inte har gått upp i vikt och längtar efter bebismagen. Andra är oroliga för att de ska gå upp för mycket och törs inte äta vad som helst för att vikten ska bli svår att bli av med sedan.

Jag gick upp ganska snabbt i vikt och fick en liten bula på magen tidigt i graviditeten. Det märktes redan de första dagarna i v 5, då jag inte kunde knäppa knappen på byxorna. Jag har aldrig haft problem med vikten, så därför har jag inte oroat mig och det har mest varit mysigt med en tidig bebismage. Den mesta vikten har lagt sig på magen, men nu har jag upptäckt att jag är bredare både lite här och där. Jag skulle tvätta min ena hund ute med slangen här i veckan och tänkte att det var smart att sätta på sig regnbyxorna för att inte bli så blöt själv (dels för att jag inte kan stå på huk, utan måste stå på knä istället). Byxorna har väl varit lite tighta förut också, men jag har inte haft några problem att få på mig dom. Nu tog det stopp på halva låren, så det gick inte alls Nyah-Nyah 

Magen har växt väldigt mycket de senaste veckorna och låren och rumpan hänger på. Jag har inte tänkt på att äta nyttigt för att inte gå upp för mycket, utan ätit det jag har varit sugen på. De första månaderna när jag mådde illa så åt jag det jag fick i mig. Nu har jag inte fått i mig så mycket sötsaker de första 6 månaderna p.g.a. att jag har mått illa av det. Mat har jag ätit det jag brukar, fast mycket oftare. Är jag hungrig så äter jag och jag äter det jag är sugen på. Nu har jag inte haft några speciella cravings de senaste veckorna och äter inte lika mycket som i början, men jag äter fortfarande mer än vanligt. Godis och andra sötsaker är gott igen, men jag äter inte lika mycket som innan jag blev gravid.

Eftersom jag inte har haft några viktproblem tidigare så tänker jag mer att jag ger kroppen det den vill ha, för det är antagligen det den behöver. Är jag hungrig och vill ha mat 5 ggr om dagen så äter jag 5 ggr om dagen (skulle jag inte äta när jag är hungrig så börjar jag må lite illa, så det går inte att strunta i det ändå). Jag är snart i vecka 33 och har gått upp 21 kg, men antagligen behöver kroppen den extra vikten eftersom jag inte är så stor annars. Om inte magen var så stor så skulle inte Maxx få plats där inne och det är trångt ändå som det är. Lite mer plats för lungorna skulle vara skönt Blinkar Magvikten oroar jag mig inte för att bli av med sedan. Låren kan nog bli lite svårare, men jag hoppas att amningen tar mycket och att foglossningen läker snabbt efter förlossningen så att jag kan börja gå längre promenader med hundarna igen. Det är inget jag oroar mig för nu. Går jag inte ner så får jag försöka träna när orken finns.

Vikten tar dock på kroppen nu. Att tvätta hundarna här om dagen var inte världens bästa sysselsättning, för ryggen höll på att gå av. Det var dock nödvändigt att få rent “skitgrisarna” även om jag har varit extra trött i ryggen nu dagarna efter. Foglossningen blir inte bättre av vikten heller och hundpromenaderna blir bara kortare och kortare och jag kan inte stå stilla längre stunder. Det har känts i knäna ett tag och jag är stel ibland efter att jag har suttit/legat ner. Igår när jag tog fram mina vår skor så klämde dom åt så mycket och var inte alls bekväma. Fötterna har börjat svälla lite och dom är trötta och ömma ibland. Jag har fått förhårdnader under fötterna som gör ont ibland när jag går. Min förlovningsring börjar sitta lite tight, så fortsätter jag svälla i händerna så får jag hänga den i en kedja runt halsen istället. “Bara” 8 veckor kvar nu, så jag ser väl ut som en flodhäst innan dess Blinkar

Maxx är i vilket fall som helst så värd att se ut som en flodhäst för Rött hjärta

Kommentera

