BM besök

Jag har precis kommit hem från barnmorskan. Allt såg bra ut nu med förutom att magmåttet hade stannat av lite. Det låg under kurvan nu, så det blir en extra mätning nästa vecka. Skulle den inte ha vuxit då heller så blir det en tillväxtkontroll. Det var ingenting att oroa sig för i alla fall. Det kan bara vara tillfälligt, att magen har sjunkit eller så har Maxx stannat lite i växten eller så är det lite fostervatten. Det visar sig. Hjärtljuden var bra och han sparkade till ordentligt när hon kände hur han låg. Han har fixerat sig nu med huvudet neråt, så det är skönt.

Jag fick berätta hur jag hade upplevt graviditeten och p.g.a. foglossningen så har den varit ganska jobbig eftersom jag har varit sjukskriven från vecka 5 och varit så begränsad med vad jag har kunnat göra. Illamående var jag bara de första 3 månaderna + lite till och från sen med, men det var uthärdligt när jag började ta Postafen. Annars har jag väl mått hyfsat. Svårt att veta vad man ska jämföra med. Lite andra småkrämpor har det varit och magen har varit lite jobbig, men så länge jag har hållt mig lugn och stilla så har det funkat bra ändå. Som jag har sagt tidigare så tar jag hellre smärta än att må illa konstant i 9 månader. Det är värt alla krämpor Ler Det är nu som det är extra jobbigt, men det är inte så konstigt när det börjar närma sig.

Jag frågade lite om vikten igen också, men hon tyckte inte att 25 kg var något ovanligt. Hon tyckte att jag såg normal ut i kroppen för att vara gravid och eftersom det är nu de senaste veckorna som jag har lagt på mig mycket på fler ställen än magen så är det antagligen mest vätska. Hade det varit för att jag ätit fel eller för mycket så hade jag blivit tjock på resten av kroppen de första månaderna när jag åt mat konstant. Har man inga problem med vikten sedan tidigare så är inte ett stort intag av mat några problem. Då är det antagligen det man behöver. Det är värre om man trycker i sig sötsaker. Sen är det bra om man går ner till sin normalvikt inom ett år efter förlossningen. Efter det så kan det vara svårare att bli av med vikten, men hon trodde inte att jag skulle ha några problem med det eftersom jag går så mycket med hundarna. Det har jag egentligen inte varit orolig för heller eller gått och grubblat på även om jag har skrivit om det mycket nu. Det är ändå skönt att ta upp små funderingar och höra det från barnmorskan.

2 thoughts on “BM besök

  1. Eila

    Vad spännande att det börjar närma sig! Hoppas du får en bra tid nu och kan få ladda! Ang. maten har det iaf varit så för mig att jag fortf ätit mkt mer än vanligt i o m amningen (var inte beredd på att extrahungern skulle hålla i sig så länge;) men vikten har gått tillbaka ändå:) Kram!

    Svara
  2. Elin Inläggets författare

    Ja, nu börjar det bli lite nervöst, men på ett bra sätt 🙂 Det tar väl mycket energi att amma, så jag förstår det. Är dock glad att jag inte behöver äta lika mycket som i början (5-6 portioner mat om dagen) 😉 Kram

    Svara

Kommentera

