Vecka 37 (v 23 Juni 2013)

4 veckor kvar nu. Jag har inte gått upp så mycket mer i vikt. Jag är lite nervös för magmätningen på fredag och hoppas att den växt som den ska så att den hamnar i fas med kurvan igen. Annars blir det en tillväxtkontroll. Om jag fattat rätt så blir det då ett ultraljud där de mäter Maxx och ser så att han inte är för liten. Skulle han vara det eller att det är för lite fostervatten så blir man oftast igångsatt. Hoppas att det bara är magen som sjunkit lite eller att det bara var tillfälligt. Även om det vore skönt om han kom ut tidigare, så får han gärna stanna kvar där inne i 4 veckor till tills pappa är på hemmaplan igen. Jag blir lite stressad av att få allt helt klart. Egentligen är det väl det, men jag vill ha ordning och städat i sovrummet och lekrummet. Just nu ligger det bebisgrejer i hela sovrummet som ska ner i lekrummet (det mesta i alla fall). Det ligger saker över hela fåtöljen som jag ska sitta och amma i på nätterna och tvättkorgen vi har där uppe är full med lakan som ska tvättas. Jag vill ha allt sånt klart innan, för det kommer inte hinnas eller orkas med sedan.

Igår grejade jag nog lite för mycket, även om jag tycker att jag tog det lugnt, för jag hade sammandragningar hela kvällen. De släppte som tur var, men de fortsätter idag med, så idag får bli en göra-så-lite-som-möjligt-dag. Sammandragningarna känns mer neråt nu, så jag måste ta det lugnt så att de inte går över till värkar. Magen är lite knasig, men det är tydligen vanligt nu. Kroppen slappnar av, tömmer sig och förbereder sig. Oftast är det falskt alarm. Känns som sån där magknip man får om man blir toknödig sen är det inget i alla fall. Sammandragningarna spökar till det.

Igår packade jag om BB-väskan också då jag kom på att jag kanske har packat onödigt mycket, men det blev inte så mycket mindre ändå Nyah-Nyah Bättre att ha med sig för mycket än för lite. Jag har ändå inte packat extremt mycket. Mysbyxor och underkläder till både mig och Tommy. Amnings BH och två tröjor till mig.

Kläder till Maxx: 2 byxor och bodyn i strl. 50, 2 byxor och bodyn i strl. 56, en pyjamas och tre mössor …och några strumpor.

2 filtar. En i tunn bomull och en lite tjockare. Är ju svårt att veta hur varmt eller kallt det kommer vara ute då.

Schampo, balsam, läppbalsam är nerpackade. Resterande hygienartiklar får jag ta när det är dags. Likaså om man vill ha med nått eget att dricka och tugga på. Får bara se till att det finns hemma. Det kanske låter som jag har en stor resväska som ska med, men jag har lyckats trycka ner allt i en mindre träningsväska.

 

Jag var och hämtade ut babygåvan från Kronans droghandel förra veckan. Bra att fler delar ut gratis saker Blinkar Det var bl.a. med våtservetter, Bepanthen salva (för torra små rumpor), badleksak, babyolja, hudkräm, små prover på schampo m.m., ett nummer av tidningen “Vi föräldrar”. Fast den hade jag eftersom jag prenumererar på den. Apotekstanten var även snäll och gav mig ett paket blöjor. Hon hade ett låg (Pampers newborn) och undrade om jag ville ha det. Gratis blöjor tackar man inte nej till Ler

Kronan1

Kronan2Kronan3

Jag hittade en gullig mättavla som jag köpte till lekrummet.

Mättavla

Kommentera

