Barnmorskebesök

Vanlig kontroll idag. Allt såg bra ut förutom att det var lite på gränsen till mycket protein i mitt urin. Kan vara ett tecken på en kommande havandeskapsförgiftning om man har otur, men mitt blodtryck var bra, så det behöver inte vara så illa. Jag mår bra annars. Jag ska tillbaks på fredag och göra ett urinprov och kolla blodtryck igen för säkerhetsskull.

Magen hade växt 1 cm till och är nu 34 cm. BM sa: -Det är en rejäl mage du har! Alla bär ju bebisen olika och antagligen ligger Maxx långt ut (ytligt). Kanske är därför jag har känt så mycket så tidigt också. Magen har känts tung och jobbig tidigt i graviditeten och det har spänt och dragit i magmusklerna.

Vi pratade lite om rutiner kring hemgång efter förlossningen. Man måste i alla fall stanna kvar 6 timmar efter förlossningen, sen får man åka hem om allt ser bra ut med mamma och bebis. Åker man hem under det första dygnet så måste man tillbaks för en kontroll efter ca 5 dagar. Då tar de blodprov och kollar hörseln på bebisen. Stannar man dock i 2 dygn så gör de kontrollen innan man åker hem.

Jag har skrivit det i förlossningsbrevet som ska med, att jag vill se så att amningen fungerar innan vi åker hem, men sen vill jag inte stanna längre än nödvändigt. Problemet är att det kanske funkar med den första amningen, sen kan bebisen sova i flera timmar första dygnet innan det är dags att amma igen och då kanske det inte fungerar lika bra. Vi får se helt enkelt hur man mår och så. Är allt ok så vill man ju hellre hem och mysa är att ligga kvar där.

Kommentera

