Falskt larm

Natten till igår (midsommarafton) vaknar jag runt kl 2 av förvärkar och att jag är akut kissnödig. Jag kliver ur sängen mellan värkarna och går ner på toa och då avtar det lite. Jag tar en alvedon för säkerhetsskull, då värkarna kommit ganska tätt, och går sedan och lägger mig igen. Värkarna fortsätter, men med längre mellanrum och lite oregelbundet. De första värkarna var det ca 3 minuter mellan och jag tänkte att det kan inte gå så fort att det blir förlossningsvärkar på en gång. Jag klockar värkarna med appen Värktimer i mobilen och oftast är det 7-8 minuter mellan. Jag går upp fler gånger och då avtar det och är 10-20 min mellan.

Förvärkarna jag har haft tidigare har varit lättare sammandragningar, men med ihållande ryggvärk. Nu är det sammandragningarna som är kraftigare och det gör ont bak vid svanskotan och ner mot rumpan. Jag får andas mig igenom värkarna, men känner att det är nog inget. Det borde kanske göra ännu ondare med riktiga värkar. Svårt att veta när man inte har känt det förut. Jag funderar på om jag ska ringa och prata med förlossningen, men vill vänta lite till.

Kl 4 går jag upp eftersom värkarna bara fortsätter när jag ligger ner. Jag väcker Tommy och säger att det kanske är på gång, men att han kan fortsätta sova och att jag säger till om det blir värre. Jag är så hungrig så jag går ner och stoppar i mig en portion av lasagnen jag gjorde dagen innan. För säkerhetsskull sitter jag på en handduk i soffan ifall vattnet skulle gå Nyah-Nyah Värkarna avtar och nu känns det mer som molande värk som håller i sig. När jag skrev det här var kl 5 och hade inte haft några mer värkar sedan jag klev upp. Jag som hoppades på att det var på gång. 

Vi firade midsommar hos Tommys föräldrar och var där hela dagen. Jag kände inget mer varken då eller natten till idag. Jag var bara väldigt trött och idag har jag varit en zombie. Ingen ork alls, utan har mest suttit eller legat och sovit i soffan. Jag var ut en kort vända med hundarna för ett tag sedan och blev lite piggare, men jag håller mig i soffan resten av dagen. Jag hoppas att det är på gång snart, så jag inte fortsätter få sånna här jobbiga förvärkar i nån vecka till. Hur ska jag då orka med dom riktiga?

Kommentera

