Vecka 40 (v 26 juni 2013)

Jag har inte gått upp så mycket i vikt sedan förra veckan, så total viktuppgång är fortfarande 27 kg.

Eftersom jag har haft lite protein i urinen och blodtrycket har ökat något så sa BM åt mig att ringa förlossningen om jag skulle känna av några symptom på havandeskapsförgiftning under helgen, Igår runt 16.30 såg jag lite flimmer (stjärnor) och fick lite spänningshuvudvärk, så jag ringde förlossningen och frågade om det var någon fara eller om jag kunde vänta tills jag ska till BM idag. Dom tyckte att jag skulle komma in för en kontroll på en gång, så vi åkte in till USÖ. Jag fick lämna urinprov, kolla blodtrycket, ta blodprov och så kände dom hur Maxx låg och satt på mig sånna där bälten med två plattor på, varav den ena mäter bebisens hjärtljud och den andra mina sammandragningar.

Alla prover såg bra ut, förutom att jag hade lite lågt blodvärde (järn). Jag äter järntabletter, men har missat nån dag här och där. Det var dock inte så lågt så att det var någon fara. Min njurfunktion var det inge fel på, så det var ingen fara för havandeskapsförgiftning. Jag ska dock fortsätta gå till BM 2 dagar i veckan för extra kontroller. Det är inga spår av protein i urinen längre, men blodtrycket ligger på 130/90. Har legat på 130/70 förut, så det är lite på gränsen. Barnmorskan på USÖ lyckades bloda ner halva madrassen jag låg på när hon tog blodprovet. Hon var klar och hade satt på ett plåster, men lika som förra gången så blödde jag ganska mycket, så det gick igenom. Hon tog en papperstuss för att trycka på plåstret medans hon tog fram ett nytt och då sprutade det ut blod under plåstret. Såg ut som i en “splatterfilm”. Nyah-Nyah För att vara blod- och stickrädd så har jag blivit ganska härdad efter alla prover under graviditeten, så jag skrattade lite, fast det kanske var tur att jag låg ner ändå Blinkar Barnmorskan ursäktade sig och sa: -Stackare, nu törs ni väl inte komma hit mer!,  –Ingen fara! sa jag. Bara tur att jag hade svarta leggings på mig istället för vita Nyah-Nyah

Maxx låg fortfarande fixerad och jag fick ligga med plattorna på i ca 30 min. Hans hjärtljud är starka och lät som en galopperande häst. Jag fick en hel del sammandragningar när jag låg där. Jag brukar få lite mer på kvällen, men då tänker jag inte så mycket på de som inte är så starka. Nu såg jag på en kurva när sammandragningarna kom och gick. Lite spännande! Maxx protesterade lite över plattorna och tryckte på så att den ena stod rakt ut ett tag Ler

Vi var där i lite över en timme, så vi fick känna på hur det är att vara i ett förlossningsrum. Jättetrevlig personal var det där. Vi träffade både en undersköterska, barnmorska och läkare. När vi åkte hem så var vi trötta och vrålhungriga och stannade till och köpte pizza …mmm!

I natt hade jag förvärkar igen, men inte lika starka som natten till i fredags. Dock tillräckligt för att inte kunna sova. Jag vaknade runt 0.30, låg och andades lite och vred och vände på mig till klockan var runt 4.30, sen var det lika bra att gå upp och då avtog dom. Få se om jag är lika trött imorgon som jag var i lördags. Hur ska man hinna vila upp sig innan förlossningen när förvärkarna tar knäcken på en. Idag är sista dagen som Tommy är borta. Klarar han provet så kommer han hem ikväll, så sen är det fritt fram för Maxx att komma ut Ler

Kommentera

